HABUR SINIR KAPISINA ÝLÝÞKÝN BASIN AÇIKLAMASI.

HABUR SINIR KAPISINA ÝLÝÞKÝN BASIN AÇIKLAMASI.

Highslide JS

Odamýz Yönetim Kurulu Baþkaný Sn:Mahmut DÜNDAR ýn da verdiði röportaja iliþikin basýn bülteni þu þekilde ,

"Habur Sýnýr Kapýsý Türkiye’nin ve bölgemizin can damarýdýr"

MARDÝN- ​Mardin'deki oda baþkanlarý ve iþ adamlarý, Habur Sýnýr Kapýsý’nýn Türkiye’nin ve bölgenin can damarý olduðunu, kapanmasý halinde ekonominin ciddi anlamda etkileneceðine dikkat çektiler.

Irak Kürdistan Bölgesi'nde gerçekleþtirilen referandumun ardýndan Cumhurbaþkaný Erdoðan ve Hükümet yetkililerinin Habur Sýnýr Kapýsý'nýn kapatýlabileceði yönündeki açýklamalarý üzerine deðerlendirmelerde bulunan Mardin'deki oda baþkanlarý ve iþ adamlarý, sýnýr kapýsýnýn Türkiye’nin ve bölgenin can damarý olduðunu vurguladýlar.

ÝLKHA’ya konuþan Mardin Sanayici Ýþ Adamlarý Dernek Baþkaný ve Organize Sanayi Bölgesi Baþkan Vekili Nasýr Duyan, Mardin Odalar Birliði 2. Baþkaný Ýsa Tunç, Kýzýltepe Ticaret ve Sanayi Odasý Baþkaný Mahmut Dündar, Kýzýltepe Ticaret Borsasý Baþkaný Mehmet Þahin ve Kýzýltepe Esnas ve Sanatkârlar Odasý Baþkaný Zeynettin Ayav, sýnýr kapýsýnýn kapanmasýyla sadece Mardin’in deðil tüm Türkiye ekonomisinin etkileneceðini belirttiler.

Habur Sýnýr kapýsý’nýn kapatýldýðý takdirde ekonomik yönden büyük sýkýntý yaþanacaðýna dikkat çeken Mardin Sanayici Ýþ Adamlarý Dernek Baþkaný ve Organize Sanayi Bölgesi Baþkan Vekili, Nasýr Duyan,

Habur Sýnýr Kapýsý'nýn bölgenin ve Türkiye'nin can damarý olduðunu söyleyen Mardin Sanayici Ýþ Adamlarý Dernek Baþkaný ve Organize Sanayi Bölgesi Baþkan Vekili Nasýr Duyan, sýnýr ticaretinin devam etmesini umduklarýný söyledi.

Habur'un kapatýlmasý halinde ekonomik yönden büyük anlamda sýkýntý yaþanacaðýný belirten Duyan, "Ýhracatýn yüzde 80’i Kuzey ve Güney Irak’a yapýlýyor. Bu ekonomik yaptýrým Mardin’i, Diyarbakýr’ý ve hatta Tekirdað'ý etkiler. Türkiye'nin ekonomisini etkiler. Bu yönden bakýlmasý gerekir. Umarýz bu sorun daha çok büyümeden diplomatik giriþimlerle. diyalogla çözülür. Habur sýnýr kapýsý bu bölgenin geçim kaynaðýdýr. Kapanýrsa çiftçisinden nakliyecisine, esnafýndan sanayicisine, en küçüðünden en büyüðüne kadar tamamýyla etkilenecek. Türkiye Cumhuriyeti hükümeti mutlak surette bunu göz ardý etmeyecek. Bölgenin sorunlarýnýn da dikkate alýnarak ona göre bir karar alýnacaðýný, ona göre bir yaptýrým yapýlabileceðinin ümidini taþýyoruz." dedi.

"Irak, Türkiye'nin ihracat yaptýðý ikinci büyük pazar"

Mardin’in, un ihracatýnda Türkiye birincisi olduðunu, bunun tamamýna yakýnýnýn da Irak ve Irak Kürdistaný Bölgesine yapýldýðýný anlatan Duyan, "Mardin’in ihracat rakamý bir milyar dolara yakýn. Bunun yüzde 60-65’i gýda geri kalaný da farklý sektörler; inþaat, temizlik, kozmetik, tekstil gibi… Bu tür ihracatlar yapýlýyor. Irak, Türkiye'nin ihracat yaptýðý ikinci büyük Pazar; bunu da gözardý etmemek gerek. Yýllýk yaklaþýk 15-17 milyar dolar ihracat söz konusudur. Bu ciddi bir rakamdýr. Irak, Almanya’dan sonra 2’inci büyük pazarýmýz." ifadelerini kullandý.

Mardin Odalar Birliði 2. Baþkaný Ýsa Tunç ise yaklaþýk 40 yýldýr bölgede yaþanan olaylar yüzünden halkýn ve esnafýn büyük maðduriyet yaþadýðýna deðinerek son yýllardaki PKK'nin çukur siyasetinin bu maðduriyeti arttýrdýðýný belirtti.

Tunç, "Sýnýr kapýsýnýn kapanmasýný bölge insanlarý olarak tasvip etmiyoruz. Belimiz zaten bükük; ekonomik olarak daha çok bükülecek ve daha çok sýkýntý yaþayacaðýz. Bu kapýnýn hiç kapanmamasý gerekir. Kapasitesinin yükseltilmesi gerekir ve daha çok ekonomik girdi saðlamak için iliþkilerin geliþtirilmesi gerekmektedir. Esnaf ve Sanatkarlar Kredi ve Kefalet Kooperatifi, esnaf ve sanatkârlarýmýza, nakliyecilerimize 70 trilyona yakýn bir para daðýtmýþtýr. Mardin, Nusaybin, Kýzýltepe, Derik, Ömerli ve Midyat Kooperatiflerimiz batmayla karþý karþýya gelecektir. Habur Sýnýr Kapýsý Türkiye’nin ve bölgemizin can damarý. Kayseri, Gaziantep ve ticari merkezi olan illerimizle yaptýðýmýz istiþareler ve toplantýlarda Habur Sýnýr Kapýsýnýn kapatýlmasý halinde fabrikalarýn durma noktasýna geleceði ve ekonominin sýfýra ineceði söylenmiþtir." ifadelerini kullandý.

"Hepimiz bir geminin içindeyiz. Gemi su alýrsa hepimiz zarar görürüz"

Rusya'yla yaþanan uçak krizi sonrasý ekonomideki sýkýntýlarý hatýrlatan Kýzýltepe Ticaret ve Sanayi Odasý Baþkaný Mahmut Dündar, þu deðerlendirmede bulundu: "Daha dört dörtlük çözülmemiþ sýkýntýnýn giderilmesi için Cumhurbaþkanýmýz bir mücadele verdi ama halen o sýkýntýyý çekiyoruz. Sýnýr kapýsý kalbimizin bir damarý gibidir. Nasýl nefes alabiliyorsak Habur Sýnýr Kapýsý da nefesimizdir. Habur kapýsý öyle sýradan bir kapý deðildir. Hepimiz bir geminin içindeyiz. Gemi su alýrsa hepimiz zarar görürüz. Rabbimizden duamýz; bunun diyalogla çözülmesidir. Ýnþallah bir araya gelip çözerler."

"Temennimiz bu sýkýntýlarýn bir an evvel aþýlmasýdýr"

Habur Sýnýr Kapýsý'nýn kapanmasý halinde sanayicilerin büyük sýkýntýlar yaþayacaðýna vurgu yapan Kýzýltepe Ticaret Borsasý Baþkaný Mehmet Þahin, kapýnýn kapanmamasý için yetkilere çaðrýda bulundu.

Þahin, "Sanayicilerimizin, ekonomimizin ve özellikle bölgemizdeki istihdamýn zarar görmemesi temennisindeyiz. Ýnþallah bu sürecin saðlýklý, baþarýlý, dostane bir þekilde sonuçlanmasýný temenni ediyoruz. Erbil’e gittiðimizde bütün maðazalarda Türk malllarýný görüyoruz. Giyimden tutun bütün sanayi ürünlerine kadar. Tarihi Ýpekyolu üzerinden Habur'a giden TIR’larda inþaat, giyim, gýda sektörü var. Her sektörden ürünler ihraç edilmektedir. Kuzey Irak ekonomik pastamýzdýr. Bu ekonomik pasta zarar gördüðü takdirde sanayicilerimizin çoðu bankalara borçlarý var, ihracatta anlaþmalarý var, stoklarda birikmiþ ürünleri var. Bunlar ne olacak? Bunlar için endiþeliyiz. Temennimiz bu sýkýntýlarýn bir an evvel aþýlmasý dostane bir þekilde tekrar huzura kavuþmasýdýr. Özellikle coðrafyamýzda Suriye’yi görüyoruz. Coðrafyamýzdaki sýkýntýlar hepimizi sýkýntýya sokuyor. Temennimiz coðrafyamýzda yaþanan bütün sýkýntýlarýn bir an önce son bulmasýdýr." diye konuþtu.

Habur Sýnýr Kapýsýnýn kapanmasýnýn Mardin’deki fabrikalarýn kapanmasý anlamýna geldiðine dikkat çeken Kýzýltepe Esnas ve Sanatkârlar Odasý Baþkaný Zeynettin Ayav, ise þunlarý söyledi: "Habur Sýnýr Kapýsý üzerinden giden her bir kamyon, TIR bizim için ayaklý fabrikadýr. Bu bölge ekonomisinin can damarýný teþkil ediyor. Eðer Habur Sýnýr Kapýsý’nda bir aksaklýk veya kapanma olursa özellikle Mardin ilimiz ekonomik yönden felce uðrayacaktýr. Özellikle de Organize Sanayi Bölgemizdeki gýda üreten fabrikalar bütün ihracatý Bölgesel Yönetime ve Irak’a yapmaktadýr. Kapýnýn kapanmasý bu fabrikalarýn kapanmasý demektir."

"Habur Sýnýr Kapýsý kapandýðýnda bölgedeki ekonominin can damarý tümden kesilecektir"

Mardin'in Irak’la olan ihracatý bir milyar dolar olduðunu, bunun da beraberinde istihdamý getirdiðine iþaret eden Ayav, "Kapý kapanýrsa Esnaflarýmýz zarar görecek, tüccarlarýmýz zarar görecek ve özellikle sanayicilerimiz ekonomik yönden büyük bir darbe yiyecektir. Sanayicilerimizin çoðunluðu bankadan aldýklarý krediler vardýr, bu krediler sekteye uðrayacaktýr. Esnaf ve sanatkârlar kredi kooperatifi olarak nakliyecilere 72 trilyona yakýn kredi vermiþiz. Bu kredilerin geri dönüþümü bize büyük bir sýkýntý yaratacaktýr. Nakliye sektörü Mardin ilimizin ekonomisinin omurgasýný oluþturmaktadýr. Habur Sýnýr Kapýsý ticaretin omurgasýný oluþturmakta ve ticaretin can damarýdýr. Habur Sýnýr Kapýsý kapandýðýnda bölgedeki ekonominin can damarý tümden kesilecektir. Temennimiz kapýnýn kapanmamasý ve iki ülkenin dostane sýcak iliþkilerin devam etmesidir." þeklinde konuþtu. (Mehmet Aslan-ÝLKHA)


Tarih : 26.09.2017
/ 1825 kiþi görüntüledi.