MARDÝN ODALARI/BORSALARI ÜNÝVERSÝTE ÝLE “BÖLGESEL KALKINMA” KONULU YAYINDA ÝÞBÝRLÝÐÝ YAPTI

MARDÝN ODALARI/BORSALARI ÜNÝVERSÝTE ÝLE “BÖLGESEL KALKINMA” KONULU YAYINDA ÝÞBÝRLÝÐÝ YAPTI

Highslide JS

 

TOBB/TEPAV tarafýndan yürütülen “81 Ýle 81 Akademik Danýþman” Projesi kapsamýnda, Mardin’de Üniversite-Sektörler arasý iþbirliðinin farklý bir örneði sergilendi. Bu maksatla Mardin Ýli/Ýlçeleri Odalarý/Borsalarý, Mardin Artuklu Üniversitesi (MAÜ) ile yayýn konusunda iþbirliði gerçekleþtirdi.

 

Ýþbirliði çerçevesinde, “Bölgesel Kalkýnma Odaklý Üniversite Modeli; Mardin Artuklu (MAÜ) Örneði” isimli eser, Kýzýltepe Ticaret Borsasý, Kýzýltepe Ticaret ve Sanayi Odasý, Mardin Ticaret ve Sanayi Odasý, Nusaybin Ticaret Borsasý ve Nusaybin Ticaret ve Sanayi Odasý’nýn finansal desteðiyle MAÜ Yayýnlarý arasýnda basýldý.

 

TOBB/TEPAV, Mardin Ýli/Ýlçeleri Oda/Borsa Akademik Danýþmaný ve Mardin Artuklu Üniversitesi ÝÝBF Ýktisat Bölümü Öðretim Üyesi Doç. Dr. Mehmet Behzat Ekinci tarafýndan hazýrlanan çalýþma, bir eðitim kurumu olarak MAÜ’nün þehriyle ve bölgesiyle kalkýnma odaklý iþbirliklerine dair bilgiler içeriyor.

 

Eser, Ekinci’nin aðýrlýklý olarak MAÜ’yü temsilen Akademik Danýþmanlýðýný yaptýðý TOBB/TEPAV ve Mardin Ýli/Ýlçeleri Oda/Borsalarý ile ve iktisadî nitelikli kuruluþlarla gerçekleþtirdiði faaliyetleri içermekle beraber, MAÜ’nün birçok akademisyeninin gerçekleþtirdiði benzer faaliyetler de ilave edilerek daha zengin hâle getirilmiþtir.

 

Dünya Bankasý'nca yayýmlanan bir raporda (The Challenge of Establishing World Class Universities: Dünya Çapýnda Üniversiteler Kurmanýn Zorluðu) yer alan “geliþmekte olan ülke (GOÜ) üniversitelerinin, yüksek meblaðlý bütçe tahsisleriyle dünya çapýnda üniversite olma hedefi yerine kaynaklarýný, bilgilerini ve birikimlerini bulunduklarý bölgelerin kalkýnmasýna sarf etmelerinin daha doðru olduðu” þeklindeki tekliften hareketle hazýrlanan eser, her ülkedeki üniversitelerin bölgesel kalkýnmaya katký saðlamalarýnýn; bulunduklarý bölgelerde mevcut olan ziraat, sanayi ve hizmet sektörleri ile kuracaklarý baðlarla mümkün olacaðý düþüncesine odaklanýyor.

 

Eserde, eðitim kurumu olarak bir üniversitenin; diðer Üniversiteler, Odalar/Borsalar, Kamu Kurumlarý, Kalkýnma Kurumlarý, Sektörel Kurumlar ve Meslekî Kuruluþlar ile ilgi derecesine göre þu altý baþlýkta gerçekleþtireceði faaliyetler ile Dünya Bankasý raporunun da iþaret ettiði ‘bölgesel kalkýnma odaklý kurum’ hâline gelmesinin mümkün olduðuna iþaret ediliyor: 1) Eðitim Programlarý-Sunumlar; 2) Bilgi Destekleri; 3) Saha Çalýþmalarý-Araþtýrmalar; 4) Ýstatistikler-Ýktisadî Panoramalar; 5) Projeler; 6) Sosyo-Kültürel Faaliyetler.

 

Bu açýdan bakýldýðýnda eserde, Dünya Bankasý raporuna yapýlan atýf çerçevesinde, bir GOÜ Üniversitesi olarak, hatta kuruluþ itibariyle genç bir üniversite olarak, dahasý bir sosyal bilimler üniversitesi þeklinde organize edilen MAÜ’nün söz konusu faaliyetler çerçevesinde beþerî kaynaðýný ve bilgi birikimini bulunduðu þehrin ve çevresinin kalkýnmasýna sarf etmeye çalýþtýðý somut faaliyetler üzerinden ortaya konuyor.

 

MAÜ özelinde hazýrlanan bu eserde Ekinci, birtakým eksikliklere raðmen, altý baþlýkta gerçekleþtirilen faaliyetlerin bir bütün olarak ‘model uygulama’ niteliði elde ettiðini ortaya koyuyor. Bu çerçevede Ekinci, MAÜ tarafýndan 2014-2019 döneminde icra edilen faaliyetlerin tamamýnýn baþka kurumlar tarafýndan da uygulanabilme özelliðine sahip olduðunu belirterek “her üniversite, bu uygulamalarý kendi yapýsýna uygun þekilde dizayn ederek hayata geçirebilir” dedi.

 

Eserin temel hazýrlanma maksadýný “Bölgesel Kalkýnma Odaklý Üniversite Modelini tanýtmak ve uygulama alanýný geniþleterek ilgi duyan kesimler ve kurumlar tarafýndan da hayata geçirilebilmesini saðlayabilmek” þeklinde özetleyen Ekinci, nihaî maksadýn ise “modelin farklý versiyonlarla uygulanmasý suretiyle kiþilerin/kurumlarýn bölgesel kalkýnmaya katký seviyesini yükseltebilmek” olduðunu sözlerine ilave etti.

 


Tarih : 21.02.2019
/ 1393 kiþi görüntüledi.